Åsnes kommune vil ha ALLE MED!

Tidligere denne uka vedtok kommunestyret i Åsnes å slutte seg til regjeringens fritidserklæring. "ALLEMED" er et verktøy som bidrar til å nå målene i erklæringen. 20. april blir det idédugnad for å finne ut hvordan vi lokalt kan arbeide med målsetningene i fritidserklæringen.

Koordinator for folkehelseuka, Hanne Briskerud, leder av ungdomshuset, Gitte Aarum og frivillighetskoordinator Hedda Langmoen  - Klikk for stort bildeKoordinator for folkehelseuka, Hanne Briskerud, leder av ungdomshuset, Gitte Aarum, og frivillighetskoordinator Hedda Langmoen inviterer til «ALLEMED»-dugnad for å gi regjeringens fritidserklæring lokal betydning.

Målet er at alle barn, uavhengig av foreldrenes sosiale og økonomiske situasjon, skal ha mulighet til å delta i minst én organisert fritidsaktivitet sammen med andre barn. For å lykkes med dette må kommunen samarbeide med frivillig sektor, som tilbyr en stor andel av vårt tilbud av aktiviteter.

Derfor inviteres nå frivillige lag og foreninger og kommunalt ansatte som arbeider med barn og unge til «ALLEMED-dugnad».

ALLEMED-dugnaden gjennomføres på Bjørkheim/ungdomshuset torsdag 20. april klokken 17-20.

Det har gått ut invitasjoner til frivillige lag og foreninger. I spissen for dugnadsarrangementet står folkehelsekoordinator Ingvild Arnesen, frivillighetskoordinator Hedda Langmoen og leder av ungdomshuset, Gitte Aarum.

De inviterer til en idédugnad for å skape diskusjon, bevissthet og finne løsninger på hvordan vi i fellesskap kan jobbe for å få alle barn og unge med i fritidsaktiviteter.

Dersom du har spørsmål, ta kontakt med frivillighetskoordinator Hedda Langmoen.

- Som kommune er det vi som møter barna og familier, og som kan oppdage barrierer for deltakelse og bygge broer inn i fritidsaktiviteter. Ved å jobbe sammen på tvers av fag og sektorer, i fellesskap er vi sikre på at vi kan nå målet om at alle barn får oppfylt sin rett til lek og fritid, sier leder for ungdomshuset, Gitte Aarum.

Hva er ALLEMED?

Åsnes kommune har blitt en ALLEMED-kommune. ALLEMED er en arbeidsmodell og et gratis nasjonalt verktøy som skal gjøre det lettere å inkludere alle barn og unge i fritidsaktivitet, uavhengig av familienes økonomi. Verktøyet brukes til å skape diskusjon og finne gode løsninger på hva vi kan gjøre for å få alle med.

Hensikten med ALLEMED-dugnaden er å samle kommunalt ansatte, beslutningstakere, lokal frivillighet, næringsliv og barn og unge selv til en felles samtale, der målet er å skape felles bevissthet og komme til konkrete handlinger om hvordan vi sammen får alle med.

Les mer om ALLEMED her

Hvordan er situasjonen i Åsnes?

Alle barn har rett til en god oppvekst med en meningsfull fritid, der de får oppleve mestring, og tilhøre et fellesskap. Forskning og statistikk viser at mange barn ikke deltar i organiserte fritidsaktiviteter på bakgrunn av ulike barrierer; økonomi kan være en årsak til frafall i kommunens aktivitetstilbud. Andelen barn og unge som vokser opp i lavinntektsfamilier er økende.

Basert på tall fra Ungdata 2021 ser vi at 25 prosent av barn i 5.- 7 trinn i Åsnes kommune ikke deltar i en fast fritidsaktivitet. På landsbasis gjelder det 20% av barna i samme alder.

Også på ungdomstrinnet og videregående er det en betydelig lavere andel i Åsnes enn på landsbasis som svarer at de har deltatt på en fast aktivitet etter fylte 10 år. Organisasjoner, klubber, lag og foreninger er viktige arenaer for samvær med andre barn og unge. De får andre erfaringer og læringsbetingelser enn det som skjer på skolen eller i mer uformelle situasjoner.

På landsbasis deltar ungdom i familier med god råd oftere i organiserte fritidsaktiviteter enn ungdom i familier med dårlig råd (Kilde: Bufdir). 17 prosent av barn og unge i Åsnes kommune bodde i husholdninger med lav inntekt (Basert på EU601 ) i 2019- 2021. Gjennomsnittet for Norge er 12 prosent. I Åsnes er det også flere barn med eneforsørgere (19,7 prosent) enn landsgjennomsnittet (14,7 prosent). Dette er en potensielt utsatt gruppe 1 EU60: Lavinntektsgrensen er 60 prosent av nasjonal medianinntekt. da dårligere økonomi og mindre tid til barna blant annet kan føre til at barna ikke kan delta i sosiale aktiviteter og at tiden med tilgang på en voksen er mindre.

Å etablere gode strukturer i Åsnes som kan bidra til å redusere konsekvensene av sosiale ulikheter vil være viktig for barn og unges utviklingsmuligheter. Gode og trygge møteplasser og varierte aktivitetstilbud innen idretts- og fritidstilbud er strukturelle grep som potensielt vil komme alle barn og unge til gode.

Hvorfor fritidsaktiviteter?

FNs barnekonvensjon artikkel 31 fremhever barns rett til og behov for tilgang til egnede og like muligheter for lek, fritidsaktiviteter og kulturliv i samsvar med den enkeltes forutsetninger. Deltakelse i organiserte aktiviteter og fellesskap er viktig for barn og unges sosiale liv, læring og samfunnsdeltakelse.  Fritiden er tiden på døgnet for selvbestemte aktiviteter og for de fleste er dette lystbetont og forbundet med positivt påfyll.

Samtidig kan fritiden også være den tiden der barn og unge kjenner på størst forskjeller i muligheter, økonomi og tilhørighet, og tiden der man ikke har noen å være sammen med. Det er godt dokumentert at deltakelse i fritidsaktiviteter styrker barn og unges egenutvikling og selvfølelse, samt forhindrer utenforskap.

Undersøkelsesfunn indikerer også at deltakelse i organiserte aktiviteter i barne- og ungdomsårene har betydning for barn og unges forutsetninger for å klare seg godt i utdanningsløpet og videre i arbeidslivet. Dersom barn og ungdom opplever tilhørighet, mestring og trygghet på flere ulike arenaer vil de også ha flere ben å stå på dersom en av disse faller fra.

Utover verdien i tilhørighet i et fellesskap som legger til rette for samhold, mestring, inkludering og fokus på styrker og ressurser, har deltakelse i fritidsaktivitet potensiale til å gi verdifulle effekter på de øvrige arenaene barn og unge befinner seg.