Bli med på friluftsskole i sommer!

Er du født i 2004, 2005 eller 2006 og er bosatt i Åsnes eller Grue kommune? Bli med på Friluftsskolen, da vel!

I uke 26 og uke 33 arrangerer Finnskogen Friluftsråd friluftsskole, i samarbeid med Finnskogen Natur Kultur Helse Gård hos Merete Furuberg og Finnskogen Adventures.

Dette skjer på Svullrya i regi av Finnskogen Friluftsråd. Finnskogen Friluftsråd er et interkommunalt samarbeid mellom Grue og Åsnes som har til oppgave å fremme friluftslivet i de to kommunene.

I løpet av fem innholdsrike dager vil du få prøve mange morsomme og lærerike friluftsaktiviteter. De eldste får i tillegg lov til å prøve seg som friluftsveiledere. Friluftsskolen vil foregå på dagtid, med mulighet for en frivillig overnatting siste natta.

Friluftsskolen er utviklet i samarbeid mellom Friluftsrådenes Landsforbund og Den Norske Turistforening. Hvert år arrangeres det mange friluftsskoler over hele landet, og i år arrangerer vi den første på Finnskogen. Felles for alle friluftsskolene er at man vil lære om allemannsretten, kart og kompass, leirliv, ferdsel og turer. På Finnskogen friluftsskole vil det i tillegg være flere aktiviteter å velge mellom; fisking, kanopadling, vandring, ridning, bål, øks og sag, førstehjelp, naturlek, og du får et innblikk i skogbruk og beitebruk.

Et mer detaljert program med hva som skjer hvilken dag får du når det nærmer seg tid for Friluftsskolen.

Påmelding og kostnad

Friluftsskolen koster 500kr per deltaker og inkluderer all mat og noe utstyr. Dette er kun en egenandel da det er flere aktører som sponser Friluftsskolen.

Hver av Friluftsskolene vil ha plass til ti deltakere. Prinsippet om førstemann til mølla gjelder, og får du ikke plass kan du be om å få stå på venteliste.

Påmelding skjer via e-post til ingrid@finnskogen.org

Lurer du på noe? Ring Finnskogen Friluftsråd ved Ingrid Kilde: 470 22 409.

Ukeprogram med tema

Mandag
09.00 Oppmøte og registrering. Informasjon om dagens opplegg.
09.15 Bli kjent-leker (Alle skal kunne navn på alle)
11.00 Lunch
12.00 Hester, ridning

Tirsdag
09.15 Bærplukking/urter
11.00 Matlaging av urter
12.00 Allemannsretten
13.00 Kartforståelse/Orientering

09.15 Dreiing, bier/ Leirplass, sette opp telt og lavvo
11.00 Matlaging og matpause
12.00 Leirplass, sette opp telt og lavvo/ Dreiing, bier

09.15 Natursti - tema allemannsretten
10.00 Planlegging av ekspedisjon (gruppevis, kart med rasteplass (ulik for hver gruppe) og mål for ekspedisjonen
11.00 Lunch
12.00 Start ekspedisjon
16.00 Beregna framme leirplass ekspedisjon
Sette opp telt/lavvu
Lage og spise middag
19.00 Kanskje en overraskelse - noen som kommer på besøk og forteller? Leiker. Hygge rundt bålet.
22.00 Ro og god natt

08.00 Morgenstell og frokost
09.00 Ta ned telt /lavvu, rydde
10.30 Leirmesterskap - gjerne mange og varierte oppgaver slik at tilfeldighetene avgjør hvem som vinner. - Inspirert av "mesternes mester"?
11.00 Mat
11.45 Utdeling av diplomer og avslutning
12.00 Takk for nå!

Hva er Friluftsskolen ?

Friluftsskolen er et ferietilbud i nærmiljøet for barn og ungdom, med hovedfokus på 10–13-åringer. Målet med Friluftsskolen er å gi deltakerne lystbetont introduksjon til friluftsliv. Disse skal i all hovedsak være friluftsrelaterte. Friluftsskolen arrangeres på dagtid over 3 til 5 dager. Det kan være én overnatting, men er ikke et sammenhengende leirtilbud. Friluftsskolen skal normalt være åpen for alle og med lav deltakeravgift. Friluftsskolen er et samarbeid mellom Den Norske Turistforeningen og Friluftrådenes Landsforbund.

En normal friluftsskoledag varer fra kl. 9 til 15, og det blir servert mat til deltagerne. Det er som regel en overnatting i telt eller lavvo.

MÅL

Friluftsskolen skal være et positivt og lystbetont ferietilbud i nærmiljøet og skal legge grunnlag for varige friluftsvaner

Obligatoriske tema

• Allemannsrett og ferdselskultur
  • Kartforståelse
  • Raste- og leirplass
  • Tur eller ekspedisjon

Aktiviteter

I tillegg til de obligatoriske temaene blir det tid til mange morsomme aktiviteter ut fra lokale forhold.

• Bruk av kniv, øks og sag
  • Padling
  • Bading og vannaktiviteter
  • Høsting, fiske eller plukking av bær, sopp og urter
  • Mat ute
  • Ridning – voltige
  • Dyr på gård
  • Ekspedisjon

Sikkerhet

Friluftsskolen omfatter lavterskel friluftsaktiviteter som normalt ikke innebærer risiko for vesentlige skader eller ulykker. Lederne er likevel opplært i førstehjelp og risikovurdering.