Folkehelseuka 2020 - «Sammen for hverdagsglede»

Koronasituasjonen hindrer at årets folkehelseuke består av fellesarrangement. Men formålet med uka og kontinuerlig folkehelsearbeid kan integreres i individuelle aktiviteter. Toppturer, stolpejakt og skravlekopp er bare noe av det som kan være med på å skape hverdagsglede.

Disse er med og bidrar til årets folkehelseuke: Fra venstre Henrik Jakobsen (Stolpejakten/Kjellmyra IL), Remi Eriksmoen (Åsnes ungdomsskole), Malin Jansson (Åsnes folkebibliotek) og Kari O. Gundersen (løypeansvarlig for toppturtraséen på Myrmoen).

Folkehelseuka i Åsnes kommune har blitt et årlig arrangement hvor innbyggere, frivillige lag og foreninger, lokale bedrifter og tjenester i kommunen oppfordres til å ha et ekstra fokus på folkehelsearbeid. Folkehelsearbeid defineres som alt som kan bidra til å fremme folks helse. Temaet for folkehelseuka er «sammen for hverdagsglede», og gjennom dette oppfordrer vi alle til å gjøre små ting som kan ha positiv betydning for andre. Vi gjør dette sammen for hverdagsglede!

I folkehelseuka 2019 ble Åsnes kommune sertifisert som "Skravlekopp"-kommune, og gjennom dette ønsker vi å sette ekstra fokus på inkludering og mestring og å forebygge ensomhet.

Folkehelseuka 2020 blir preget av at vi ikke kan møtes på fellesarrangement. Derfor blir det i år ikke noe program med arrangement til faste tider på bestemte steder. Men det finnes mange eksempler på handlinger i «folkehelseukas ånd» hvor digitale og kreative løsninger er tatt i bruk, kanskje kan du finne noen ideer ved å ta en titt på digital skravlekopp? Vi anbefaler alle å følge med på programmet for Folkehelseuka 2020 og delta gjennom gode og varme handlinger, digitale løsninger og hverdagslede.

I disse «annerledestider» er det mange som opplever vanskelige tanker og bekymringer, ensomhet, usikkerhet, dårlig søvn, inaktivitet, uro og andre ting som kan påvirke helsa negativt. Det er nå kanskje ekstra viktig å se andre og vise dette gjennom små ting som bidrar til hverdagsglede. Tenk på det, du kan gjøre en stor forskjell for noen, gjennom en liten handling!

I forbindelse med Folkehelseuka 2020 får alle skoler og barnehager i Åsnes kommune i oppdrag å gjennomføre handlinger knyttet til hverdagsglede og folkehelse. Dette kan være gjennom aktiviteter, lekser og andre kreative ideer. I tillegg har biblioteket ulike aktiviteter, toppturene er klare fra 1. mai og allerede fra 27. april kan du lete etter stolper i skog og mark i Åsnes. Last ned appen "Stolpejakt" og bli med.

Tirsdag 28. april

Biblioteket:
Podcast med folkehelsetema «Sammen om hverdagsglede»

Drive-in bibliotek
Reserver bøker på forhånd og hent de på biblioteket denne dagen

Onsdag 29. april

Biblioteket:
Ukens dikt, publisert på Instagram, har folkehelsetema «Sammen om hverdagsglede»

Torsdag 30. april

Biblioteket:
Gir boktips på Facebook og Instagram med folkehelsetema. Bøkene kan du lese på BookBites

BUA:
Du kan hente utstyr du vil låne fra BUA i døra. Du må ha bestilt/reservert utstyret på forhånd.

Fredag 1. mai

Biblioteket:
Ukens bookfacefriday, publisert på Facebook, har folkehelsetema

Topptursesongen begynner! Årets toppturer er merket og klare – god tur! Oversikt over toppturene og løypebeskrivelser finner du her.

Stolpejakt:
O-gruppa i Kjellmyra IL arrangerer Stolpejakt i Åsnes også i 2020. Dette i samarbeid med de andre o-klubbene i Glåmdal og Den Norske Turistforening, avd Finnskogen. En felles brosjyre vil bli distribuert til alle husstander i kommunene i førsten av juni. Men: Vi starter opp med jakten i Åsnes den 27.april kl 08.00. Da er alle stolpene ute og klare til å jaktes på. Dette gjøres via mobiltelefon og en app som lastes ned fra Stolpejakten.no. (Litt som Pokemon!). Det var over 600 deltagere på Stolpejakten i Åsnes i fjor! Stolpejakten kan utøves alene eller som familieaktivitet.

- Den er uorganisert
- Den er i nærmiljøet
- Den bidrar til folkehelse / og fysisk aktiv hverdag.

Gjør noen andre glad – vi er «sammen om hverdagsglede»
Skoleelever i Åsnes har felles lekse – spre hverdagsglede!