Folkehelseuka 2023

Folkehelseuka i Åsnes kommune har blitt et årlig arrangement hvor innbyggere, frivillige lag og foreninger, lokale bedrifter og tjenester i kommunen oppfordres til å rette ekstra fokus mot folkehelsearbeid. Folkehelsearbeid er alt som kan bidra til å fremme folks helse. Temaet for folkehelseuka 2023 er «fellesskap», og gjennom dette oppfordrer vi alle til å gjøre små ting som kan ha positiv betydning for oss selv og andre.

Et overordnet mål i Åsnes kommune er folkehelse, der mindre sosiale helseforskjeller og inkludering er sentralt.

For sjuende gang skal Åsnes kommune arrangere Folkehelseuka, fra og med lørdag 29. april til og med søndag 7. mai. Et mål med folkehelseuka er å vise frem aktivitet i Åsnes som bidrar til noe positivt for folkehelsen, som det å forebygge ensomhet, en god og trygg oppvekst, mestring, møteplasser, organiserte og uorganiserte aktivitetstilbud og mye mer. Folkehelseuka i Åsnes har hatt ulike tema. I år ønsker vi å fremme fellesskap.

Lørdag 29. april:

Åpning av folkehelseuka på rådhusplassen klokka 12.

• Vafler og frukt til de som møter opp.
  • Bli med og dans «BlimE-dansen» i fellesskap.
  • Frivilligfestival på rådhusplassen. Her blir det stands i regi av frivilligheten. Kom og bli kjent med lag og foreninger i Åsnes.

Åpen svømmehall med gratis inngang kl. 11-14.

Mandag 1. mai:

Topptursesongen starter!

12 merkede løyper rundt omkring i Åsnes. Benytt anledningen til å ta med familie, venner og turister rundt omkring og kom i form, samtidig som du blir litt bedre kjent i vår flotte kommune. Perioden som løypene er merket og fysak-kassene henger oppe er 1.5. – 30.9. Løypene merkes og holdes ved like av frivillige enkeltpersoner, og disse personene utgjør de løypeansvarlige. Les mer om årets toppturer her

Torsdag 4. mai:

Matpakketur i regi av Væstsia Vel
Barnegruppa i Væstsia vel inviterer liten og stor til matpakketur til Hovelsåsberget. Ta med sekk med mat og drikke pluss sitteunderlag. Oppmøte kl. 16.30 på Åsa kurs- og feriested, Lotterivegen 65. Turen har utgangspunkt her, og turen videre avtales her. På Hovelsåsberget koser vi oss med matpakken.

Fredag 5. mai:

Gratis bowling og åpen hall i Åsneshallen for ungdom for ungdom fra 8. trinn t.o.m. videregående skole, klokka 18-20.

Lørdag 6. mai:

Åpen svømmehall med gratis inngang kl. 11-14.

Søndag 7. mai:

Gratis familiebowling med gratis trivselskafé kl. 12-15. Bruk inngangen til Puls Flisa, Idrettsvegen 24.

Gratis visning av familiefilmen "
Richard Storken og den mystiske juvelen" i Rådhuskinoen kl. 17.