God folkehelse gjennom flittig bruk av skravlekopper

I dag ble årets folkehelseuke åpnet, og samtidig ble Åsnes "Skravlekopp-kommune.

Venke Knutson åpnet folkehelseuka sammen med rådmann Stein Halvorsen og ViTT-koret.

Folkehelse er langt mer enn trening, salat og bra oksygenopptak. Det handler om hvordan hele lokalsamfunnet påvirker helsa til den enkelte. Mottoet for årets folkehelseuke er «Sammen om hverdagsglede», og dette sammenfaller med målsettingene for konseptet "Skravlekopp".

Vi ønsker et raust og inkluderende Åsnes-samfunn, med mål om å forebygge utenforskap og bidra til å gjøre noe med det store folkehelseproblemet som ensomhet er.

Skravlekopp er en grønn kopp som står sammen med de andre koppene på utvalgte kafeer, kantiner og lignende. Når du bestiller drikken din i en Skravlekopp, viser du andre i lokalet at du gjerne snakker litt med noen mens du drikker den. Ved å ta i bruk skravlekoppen viser man at man er interessert i en prat.

I Åsnes finnes det slike skravlekopper på disse stedene:

* Gårdsmatutsalget

* Delinas i stormarkedet

* Kantina på Åsnes sykehjem

* Åsnes folkebibliotek. Her kan man også låne med seg kopper til bruk f. eks. på arrangement.

Venke Knutson står bak konseptet skravlekopp, og hun var til stede på Flisa for å lansere Åsnes som landets tredje Skravlekopp-kommune.

Hun konstaterte at det er relativt enkelt å ta seg ut på kafé hvis man drar dit sammen med noen man kjenner fra før. Å oppsøke en kafé alene, er derimot ikke like enkelt for mange, men å få folk ut på sosiale møteplasser er en målsetting slik at folk ikke sitter alene hjemme.

- Selvfølgelig er det lov å sitte alene på kafé, men vi trenger et signal for å vise at vi er åpne for en prat med ukjente. Skravlekopp-koppen er et slikt signal. Det er en bevisstgjøringskopp som minner oss på at man kan la blikket sveipe over lokalet når man er på kafé for å se om det er noen som sitter alene og vil ha en prat, sa Knutson.

Hva så om man har valgt en skravlekopp-kopp og ingen kommer og setter seg ved deg? Er ikke det flaut?

Nei, på ingen måte. Du har jo ikke gjort noe galt, og noen har kanskje sett koppen og blir mer oppmerksom neste gang de ser en slik kopp. Og du får jo kaffen din uansett.

- Raushet, godhet, tilgjengelighet; det er det koppen symboliserer, sier Knutson.

Mer om skravlekopp-konseptet finner du her

Program for folkehelseuka i Åsnes er her

Folkehelsekoordinator Liv Brekka, personalsjef Hanne Skavåsen Briskerud, Delinas-innehaver Shaka Wan Jamal, Skravlekopp-initiativtager Venke Knutson og rådmann Stein Halvorsen ved åpningen av årets folkehelseuke.