Husk smittevern på badeplassen!

Temperaturen stiger og badesesongen har såvidt kommet i gang. I år må vi tenke på mer enn bare solkrem. Husk smittevernreglene når du drar for å bade.

Kommuneoverlegen i Solør kommer med følgende oppfordring til alle badeglade solunger:

Vi står midt i en pandemi, og selv om smittesituasjonen for øyeblikket er rolig, så minner vi om at også på badestranden er det viktig å huske på rådene for å forebygge spredning av koronavirus.

- hold 1 meter avstand til alle andre enn dine nærmeste.

- husk god hånd- og hostehygiene. Ta med håndsprit i strandveska.

- ta gjerne med eget toalettpapir og våtservietter på stranda da det kan gå tomt på toaletter.

- har du symptomer på luftveisinfeksjon, eller er i karantene, så hold deg hjemme

Ellers gjelder som tidligere:

- husk solkrem

- ikke bad dersom vannet er misfarget da det kan bety oppvekst av alger

- ta med alt søppel hjem fra stranda slik at ikke andre må rydde opp etter deg.

Grue, Åsnes og Våler samarbeider om miljørettet helsevern. Dette samarbeidet heter "Samfunnsmedisin i Solør".

Samfunnsmedisin i Solør tar badevannsprøver i uke 25 og 26. Resultatene publiseres på Solør-kommunenes hjemmesider og i avisene.

Miljørettet helsevern er en deltjeneste i kommunehelsetjenesten. Den omfatter de faktorene i miljøet som til enhver tid direkte eller indirekte kan ha innvirkning på innbyggernes helse. Dette dreier seg blant annet om biologiske, kjemiske, fysiske og sosiale miljøfaktorer.