Klager på grunnlag for eiendomsskatt skal rettes til Skatteetaten

I en artikkel i Østlendingen 4. mars om eiendomsskatt i Åsnes kan man lese at klage på eiendomsskatt må sendes skriftlig innen 12. april til eiendomsskattekontoret i Åsnes.

Dette er korrekt hvis klagen gjelder takster basert på kommunal taksering (sist gjennomført i 2007). Dette gjelder landbrukseiendom, fritidseiendom, næringseiendom, ubebygd eiendom og andre eiendommer.

Det er imidlertid feil for de som har fått brev om eiendomsskatt for annen type eiendom, som enebolig og leilighet.

Eiendomsskattekontoret i Åsnes er ikke rett sted å henvende seg til for å klage på eiendomsskatten. Det er Skatteetaten man må henvende seg til. Der kan du endre grunnlaget for utskriving av eiendomsskatten hvis du mener grunnlaget er feil.

Endringen i beregning av eiendomsskatt skyldes at Åsnes kommunestyre har vedtatt overgang fra egne kommunale takster av eiendomsverdi til bruk av Skatteetatens beregnede grunnlag for formuesskatt. Dette grunnlaget brukes også i den enkelte persons skattemelding hvert år.

Brevet som har gått ut til eiendomsinnehavere i Åsnes har tittelen «Eiendomsskatt - Melding om skattetakst 2021».

På side 2 i dette brevet finner man et avsnitt med overskriften «Klage». Her kan man lese følgende:

Det kan klages på eiendomsskatt som er beregnet ut fra Skatteetatens formuesgrunnlag. Klagen rettes direkte til Skatteetaten. Dersom du mener at den beregnede boligverdien er beregnet på bakgrunn av feil faktaopplysninger (boligtype, opprinnelig byggeår, boligens p-rom, mv.), eller at verdien er for høy i forhold reell markedsverdi, kan du sende inn en endringsmelding til Skatteetaten.

Faktaopplysninger om din bolig finner du på side 2 i Skattemeldingen for 2019. For mer informasjon om endring av boligopplysninger eller formuesgrunnlag, gå inn på

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/eiendomsskatt/klage-pa-eiendomsskatten/ eller ring Skatteetaten på tlf. 80 080 000.

Med andre ord: Hvis du anser at Skatteetaten mener at boligen din er mer verdt enn det som er markedsverdi, må du kontakte Skatteetaten for å fortelle dem at du er uenig.

Les mer her