Militærøvelsen «Cold response»

Deler av militærøvelsen «Cold response» finner sted i Våler og Åsnes mellom 22. mars og 2. april.

Jammerdalen på Arneberg er det sydligste punktet for øvingsområdet.

Ny informasjon fra 29. mars finner du her hos Innlandet fylkeskommune

Tirsdag 29. mars besøkte vertskommunene for militærøvelsen Cold Response 22 øvelsen

Øvelsen begynte 14. mars og foregår på ulike steder i Nord-Norge og på Østlandet. Mellom 22. mars og 2. april medfører øvelsen bevegelser med militære kjøretøy fra Rena til Flisa og tilbake til Rena.

Eksakt når kjøretøyene befinner seg i Våler og Åsnes er pr. midten av mars ikke mulig å si, ettersom det ligger i en militærøvelses natur at det inngår overraskelseselement.

Les mer om øvelsen her

Øvelsen har vært planlagt lenge, og denne type øvelse gjennomføres annethvert år.

Over 30.000 soldater fra 27 land samt en rekke sivile etater deltar på øvelsen. Likevel er dette en mindre øvelse enn øvelsen «Trident juncture», som satte sitt preg på regionen i 2018.

Militærpolitiet veileder i trafikken

Årets øvelse består av to parter som berører Østerdalen og Solør: En franskledet brigade på ca. 1.500 mannskaper og Telemark bataljon på om lag 600 soldater.

Den franskledede brigaden starter på Rena og går mot Flisa, mens Telemark bataljon skal ende opp med å gå i forsvarsposisjon i mellom Haslemoen og Flisa. Flisa-området blir i hovedsak berørt i siste halvdel av øvelsen.

Den militære aktiviteten vil merkes først og fremst langs vegen. Dette er noen av de aktuelle strekningene:

• Riksveg 2
  • Østre Gjesåsveg
  • Vestre Gjesåsveg
  • Gravbergsvegen (fra Flisbrua og nordover mot Gravberget)
  • (Våler) I Ranum og videre retning Risberget

I tillegg vil det forekomme aktivitet på mindre veger som forbinder disse vegaksene. Øvelsen foregår i all hovedsak øst for Glomma, men det kan forekomme militær trafikk også på vestsida.

Langs disse vegstrekningene vil det befinne seg militærpoliti som veileder sivile trafikanter. Vegene blir ikke avstengt for sivil trafikk.

Vegstrekningene der øvelsen foregår er merket med skilter ved inngang til og utgang av øvelsesstrekningene. Slike skilt er det blant annet langs riksveg 2 på Storskjæret/Haslemoen og i Jammerdalen på Arneberg.

Øvelsen vil kunne medføre at trafikken vil ha et lavere tempo enn normalt, men dette innebærer ikke at sivil aktivitet stoppes.

Forsvaret ønsker å gjøre publikum bevisst på at man i øvelsesperioden viser hensyn til hverandre og opptrer årvåkent i trafikken.

Trafikkinformasjon fra Statens vegvesen

Både Statens vegvesen og Innlandet fylkeskommunes vegavdeling følger øvelsen tett sammen med Forsvaret.

Forsvaret søker fortløpende å avklare bruk av private veger og eventuelt innmark, da dette påvirkes av øvelsens gang.

Egen skadetelefon

Aktiviteten tar utgangspunkt i at øvingsområdet fra Åmot til Åsnes er rekvirert, men det foreligger et omfattende arbeid som grunnlag for å forhindre skader på inn- og utmark. Med hver avdeling følger det blant annet med miljøvernoffiser som skal bidra til å unngå utilsiktede hendelser.

Ved klager eller skademeldinger kan publikum bruke en egen skadetelefon tilegnet formålet. Nummeret er 918 81 411.

Øvelsen medfører militært nærvær på tidligere Haslemoen leir. Den militære aktiviteten består av at Heimevernet skal sove og spise der. Videre blir det trafikk av militære kjøretøy, men det blir ikke øvet i form av stridshandlinger i nærhet av leiren, det vil si innenfor en radius på 500 meter.

Informasjonsplakat om "Cold response" på ukrainsk (PDF, 23 MB)

. - Klikk for stort bilde

Skilt som viser hvor øvingsområdet opphører. Dette er ved avkjøringa fra riksveg 2 og mot Hof Finnskog. - Klikk for stort bildeSkilt som viser hvor øvingsområdet opphører. Dette er ved avkjøringa fra riksveg 2 og mot Hof Finnskog.