Verdensdagen for fysisk aktivitet 10. mai

10. mai er dagen du kan vinne over dørstokkmila, komme deg ut av sofaen eller ta trappene. Åsnes kommune heier på hverdagsaktivitet og oppfordrer alle til å bruke kroppen hver dag – og særlig denne dagen! Derfor trekkes en premie blant alle som gjester Myrmoen og skriver navnet sitt i Toppturboka i løpet av 10. mai.

Kasse for topptur på Myrmoen. - Klikk for stort bilde

Myrmoen er en av 12 merkede turer som inngår i kommunens toppturkonkurranse som pågår i perioden 1. mai – 30. september.

Se her for mer informasjon om toppturene.

Hvert eneste minutt man rører på seg gir helsegevinst, og du trenger ikke alltid tenke at du må trene hardt for å få den gode effekten.

Helsedirektoratets minimumsanbefalinger for fysisk aktivitet er tilpasset alder:

• Under 1 år: Jevn aktivitet gjennom dagen
  • 1-5 år: 3 timer om dagen
  • 6-17 år: 1 time om dagen
  • Voksne og eldre: Drøyt 20 minutter om dagen. Til sammen bør aktiviteten utgjøre 150 til 300 minutter i uken med litt anstrengende aktivitet eller halve tiden hvis aktiviteten er anstrengende. Man bør være aktiv minst 300 minutter i uken med litt anstrengende aktivitet dersom man sitter svært mye stille i løpet av dagen; mer enn 8-10 timer.

Verdensdagen for fysisk aktivitet ble etablert av Gro Harlem Brundtland i 2003, da hun var leder av Verdens Helseorganisasjon (WHO). Målet var å rette søkelys mot viktigheten av fysisk aktivitet, og det er minst like aktuelt i 2023!

Målet med dagen er blant annet å øke befolkningens bevissthet om helsegevinstene ved fysisk aktivitet og fremme fysisk aktivitet som forebygging av livsstilssykdommer. Fysisk aktivitet er viktig for både psykisk og fysisk helse. Velger du fysisk aktivitet som medisin, kan det medføre flere positive bivirkninger som bedre humør, energi og overskudd, bedre søvn og mindre stress.