Vi trenger din hjelp til kulturminneplan – velkommen til åpent møte!

Åsnes kommune inviterer til en kveld med informasjon og diskusjon rundt arbeidet med kulturminneplan onsdag den 20.11.2019 kl. 18.00 på Åsnes beredskapssenter på Sundmoen.

Program for kvelden:

·         Underholdning i ord og toner fra Rolf Arne Lie Holter

·         "Plan for kulturminner og kulturmiljøer - hva kan vi innbyggere bidra med?" ved Jan Larsson

·         Hva betyr kulturminner for deg? – Hans Johnsson orienterer om lokale kulturminneplaner

·         Gratis kaffe og kringle

Planen har som mål å synliggjøre de kulturminnene som finnes i kommunen, og å utarbeide en strategi for hvordan minnene skal forvaltes på beste måte.

Kulturminner forteller historien om hvor vi bor, hvor vi kommer fra – og hvem vi er. Kulturminnevernet er en form for vern om kommunens egen identitet og egenart.

Alle spor etter menneskelig virksomhet i vårt fysiske miljø er kulturminner. Dette er lokaliteter som det er knyttet historisk tro, tradisjon eller handlinger til. Kulturminnene kan bestå av hus, veier, bruer, bygninger for industriell virksomhet, eller fartøy. Kulturminner kan man finne i utmark, under dyrket mark, som for eks. tjæremiler, kullgroper, gravhauger etc.

Planprogrammet for kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer 2019-2030 finnes her

Det beskriver temaer i planen og hvordan planarbeidet skal foregå.

Dersom du ikke har anledning til å komme på møtet 20. november, kan du likevel komme med forslag og innspill til planarbeidet ved å fylle ut skjema for registrering av kulturminner.

Du kan også sende brev til Åsnes kommune, Rådhusgata 1, 2270 Flisa.

Du kan også kontakte Geir Udnæseth i Åsnes kommune på e-post geir.udneseth@asnes.kommune.no eller på telefon 62 95 66 66.

Våre sider om kulturminner finner du her

Kulturminner og kulturmiljøer er en betydelig ressurs for Åsnes og for hele Solør. De er viktige elementer for identitetsskaping og er kilder til kunnskap, opplevelse og verdiskaping. Mange av kulturminnene har i tillegg betydelige bruksverdier, og er også en viktig faktor for turismen i området.

Kulturminneplanen har som mål å synliggjøre de kulturminnene som finnes i kommunen, men også å bidra til enighet om en kommunal strategi for hvordan minnene skal forvaltes. Bevaring av de tradisjonelt anerkjente kulturminnene står sentralt, men også nye typer kulturminner vil bli trukket fram som viktige for fremtiden.

Med en kulturminneplan ønsker Åsnes kommune å:

* Lage en oppdatert liste over de viktigste kulturminnene og -miljøene og utarbeide en verdivurdering for hvert enkelt av disse.

* Skape en tematikk som sorterer kulturminnene og -miljøene på en måte som er relevant for Åsnes.

* Utarbeide et kart som viser de stedfestede kulturminnene.

* Gjøre prioriteringer av hva som skal tas vare på, hvorfor og hvordan.

* Gjøre aktive valg som sikrer kulturminner for framtidige generasjoner, og lage en handlingsplan med grunnlag i disse prioriteringene.

* Lage et verktøy for saksbehandlere, og utarbeide rutiner i saker som berører kulturminnene og kulturmiljøene.

* Gjøre aktive valg som sikrer kulturminner for fremtidige generasjoner.

* Øke bevisstheten om kulturminnene og kulturmiljøene.

* Øke kompetansen innenfor kulturminnevernet.

* Bidra til å sikre eksisterende kulturminner og kulturmiljøer.

* Bidra til å skape økonomiske forutsetninger for å bedrive et aktivt kulturminnevernarbeid.

* Være en støttespiller for grunneiere og næringsliv som ønsker å bruke eller nytte areal, kulturminner og miljø.

* Legge et grunnlag for kulturarvbasert næringsutvikling.

Kulturminneplanen vil prioritere en kartlegging av tidligere gjennomførte registreringer. Med det som grunnlag utarbeides en oppdatert liste over de mest verdifulle kulturminnene og kulturmiljøene i Åsnes. Disse vil bli verdivurdert og kartfestet. Kartet skal være en arealdel til kommunedelplanen, og kulturminnene får i arealdelen hensynssoner.

Noen aktuelle spørsmål eller problemstillinger:

·         Hvilket kulturminne betyr mest for deg?

·         Hvilke kulturminner mener du står i særlig fare for å gå tapt?

·         Kjenner du til noe som ikke anses som et kulturminne i dag, men som bør sikres som et kulturminne for ettertiden?

·         Hva kan vi/du gjøre for å bevare kulturminner?

·         Finnes det kulturminner som har en spesiell betydning for det stedet du bor på?

·         Hvordan kan man bruke kulturminner?

·         Hvordan bør man ikke bruke kulturminner?

To kommuner som nylig har laget kulturminneplaner er Eidskog og Løten. Deres planer kan du finne her:

Vel møtt til en interessant kveld om våre lokale kulturminner!