Kommunale og private barnehager samarbeider med skolen for å få til en god overgang for barnet fra barnehagen til skolen.
Barnehagen må ha tillatelse fra foreldrene for å dele opplysninger om enkeltbarn med skolen.
De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Barnehagen skal legge til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som kan gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen.
Barnehagen skal bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner. Barna skal få bli kjent med hva som skjer i skolen og skolefritidsordningen.
1 ½ år før skolestart | Samarbeid mellom barnehage og skole om barn med særskilte behov. |
Siste barnehageår | Skolen deltar på sakkyndig råd og andre samarbeidsmøter for barn med spesielle behov. |
Siste barnehageår | Alle førskolebarn i barnehagene møtes jevnlig. |
September | Foreldremøte i barnehagen. Informasjon om innhold i skolestartergruppa. |
Oktober/november | Et møte i regi av barnehagen: “Sammen om skolestarterne”. |
Desember | Brev om innskriving i skolen til foresatte |
Mars | Informasjonsmøte om skolestart på skolen. |
April/ mai | Overgangssamtale. Foresatte gir tillatelse til å dele informasjon med skolen, eget skjema. |
Mai | Kontaktlærerne besøker barnehagen. |
Juni | Besøksdag på skolen. Barnehagen følger barna. Barnehagebarna møter fadderne sine. |
Juni | Besøksdag på SFO med foreldre. SFO- ansatte har ansvaret. |
Juni | Foreldremøte på skolen. |
August | Skolestart. Foreldre er med første dag |
September | Bli kjent-samtale med kontaktlærer |
Første skoleår | Organiserte aktiviteter mellom 1. trinn og faddere (6. trinn). |
FORELDRES BETYDNING FOR BARNS LÆRING:
Gjennom lovverket har foreldrene hovedansvar for barns læring og utvikling. De områdene skole og barnehage trenger hjelp til for å forberede barna best mulig til å oppnå en utdanning, er de som beskrives i denne informasjonsbrosjyren.
En rekke studier har også gått nærmere inn på hvilke forhold i hjemmet som bidrar til god faglig utvikling hos barna:
- Verdier som formidles fra dere
- Ha en positiv holdning til skolen
- Forventninger som dere stiller til barnet
- Aktiviteter barnet engasjerer seg i som følge av de forventninger som dominerer i hjemmemiljøet
- Dersom dere som foreldre verdsetter godt arbeid, og signaliserer at dere setter pris på barnets anstrengelser, vil det kunne bidra til bedre læringsresultater
- Dere som foreldre involverer dere med barnet og støtter og veileder barnet i forbindelse med faglig arbeid
- Foreldre som engasjerer seg i samtale med barnet, og som viser interesse for hva barnet holder på med.
Det er ønskelig at barnehagen og hjemmet jobber sammen om:
ORDEN:
- Ta med riktig klær og utstyr
- Ta ansvar for egne ting
- Holde orden på egen plass
- Følge informasjon som blir gitt
SELVSTENDIGHET:
- Gå på do selv
- Kle på og av seg selv
- Kunne ta av og på sko
- Følge beskjeder
SOSIAL KOMPETANSE:
- Vente på tur
- Rekke opp hånda og vente
- Ta imot en felles beskjed
- Ta hensyn til og respektere andre
- Innlevelse i andres følelser og vise empati
- Snakke pent til hverandre
- Fullføre en oppgave som er valgt eller gitt
- Lære om hva samfunnet krever av en- folkeskikk
- Øve på å tåle motgang- ikke få viljen sin
Slik kan du styrke barnas kompetanse og gjør dem best mulig forberedt på skolestarten
MATEMATIKK/ANTALL, ROM OG FORM
- Dekke bord
- Telle og ordne mengder
- Spille terningspill
- Legge sammen og trekke fra
- Kjenne tallene 1-10
NORSK/KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST
- Skrive navnet sitt
- Les høyt for barna hver dag
- La barnet fortelle selv hva boka dere leser handler om
- Undre seg, være nysgjerrig og utfordre
- Snakke med barnet om hverdagen - hva skal skje og hva har skjedd
- Bli kjent med bokstaver og bokstavlydene
- Sanger, rim og regler. Lek med språket!
- Lytting og konsentrasjon
- Besøk biblioteket
FYSISK AKTIVITET
- Være vant til å være ute på tur
- Være ute i all slags vær
- Leke ulike leker
Mye av dette handler om livsmestring, altså å bidra til god psykisk og fysisk helse hos barna. Det handler om å bidra til at barna utvikler et positivt selvbilde gjennom mestringsopplevelser. Det kan blant annet gjøres ved å lage og opprettholde gode relasjoner, bli kjent med og forstå egne og andres følelser, få støtte til å regulere følelser, skape mestring og ha sensitive voksne rundt seg som fanger opp barnas uttrykk, signaler og behov.