Hab– og rehabiliteringskoordinator

Hab- og rehabiliteringskoordinator skal bidra til fagutvikling og koordinering av gode tverrfaglige hab- og rehabiliteringsprosesser til tjenestemottakere i kommunen. Til ansvaret ligger også kvalitetsarbeid, utarbeidelse og vedlikehold av rutiner samt veiledning av medarbeidere og tjenestemottakere/pårørende.

Habilitering og rehabilitering er målrettede samarbeidsprosesser på ulike arenaer mellom pasient, bruker, pårørende og tjenesteytere. Prosessene kjennetegnes ved koordinerte, sammenhengende og kunnskapsbaserte tiltak. Habilitering og rehabilitering skal ta utgangspunkt i den enkelte pasients og brukers livssituasjon og mål.

Formålet er at den enkelte pasient og bruker, som har eller står i fare for å få begrensninger i sin fysiske, psykiske, kognitive eller sosiale funksjonsevne, skal gis mulighet til å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse i utdanning og arbeidsliv, sosialt og i samfunnet.

Hab- og rehabiliteringskoordinator har ansvar for at kommunen planlegger sin habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet og har en generell oversikt over behov for habilitering og rehabilitering i kommunen. Det ligger også et ansvar for å sikre helhetlig tilbud til pasienter og brukere med behov for sosial, psykososial eller mediesak habilitering og rehabilitering.

Hab- og rehabiliteringskoordinator har overordnet ansvar for arbeidet med individuell plan og for oppnevning, opplæring og veiledning av koordinator. Det skal mottas meldinger om behov for individuell plan samt sørge for at det er utarbeidet rutiner og prosedyrer for arbeid med individuell plan. Det samme gjelder behovet for barnekoordinator.

Individuell plan, koordinator og barnekoordinator

Individuell plan (IP) er et dokument som hjelper deg som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester å sette langsiktige mål for hvordan du skal mestre hverdagen.

Planen gir oversikt over ditt behov for offentlige tjenester, hva du selv er ansvarlig for og hva det offentlige hjelpeapparatet er ansvarlig for. Det er ditt mål som er utgangspunktet for den individuelle planen. Det er derfor viktig at du deltar aktivt i å lage planen.

En individuell plan skal sikre:

·         at tjenestene du mottar blir samordnet og individuelt tilpasset

·         at alle tjenesteytere samarbeider med deg og/eller dine pårørende, og med hverandre

Hva er en koordinator?

En koordinator er en person som hjelper med å samordne dine tjenester. Koordinatoren hjelper også å lage en individuell plan. 

Hvem har rett til individuell plan, koordinator og barnekoordinator?

Dersom du har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har du rett til å få utarbeidet en individuell plan og få en koordinator. En individuell plan skal bare utarbeides dersom du selv ønsker det.

Du har rett til å få en koordinator selv om du ikke ønsker å lage en individuell plan.

Barnekoordinator kan man ha rett til dersom man er en familie som venter eller har barn under 18 år, når barn har alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne og barnet har behov for langvarige og sammensatte eller koordinerte helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester.

Hvordan få en individuell plan, koordinator eller barnekoordinator?

Kommunen har ansvar for å tilby en individuell plan i de tilfellene det er behov for det. Du eller dine pårørende kan også selv be om å få laget en individuell plan og/eller å få en koordinator. Ta kontakt med Koordinering, fag og forvaltning i Åsnes kommune.

KFF vil innhente opplysninger for å kunne tildele koordinator, individuell plan og barnekoordinator. Når tildelingen er klar, vil en koordinator kontakte deg og du må fylle ut en samtykkeerklæring.

Du har rett til å medvirke, og tjenesteapparatet skal legge til rette for dette. Pårørende skal også få medvirke i den grad du ønsker det. 

Pårørende har også rett til å medvirke dersom den som får individuell plan ikke har samtykkekompetanse.

Åsnes kommune bruker dataprogrammet VISMA SAMPRO som er et verktøy der alle deltagere i planen har tilgang.

Retten til en individuell plan, koordinator og barnekoordinator står i pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5, §2-5 b og § 2-5 c.  Retten til å delta i arbeidet med planen står i § 3-1. Den individuelle planen gir ikke en større rett til helse- og omsorgstjenester enn det som følger av regler som gjelder ellers.  

Se også Forskrift om habilitering, rehabilitering og koordinator for mer informasjon.

Forskrift om habilitering, rehabilitering og koordinator

Klage på avslag om individuell plan

Dersom du får avslag på individuell plan kan du klage til fylkesmannen etter pasient- og brukerrettighetsloven § 7-2.

Kontaktinfo

Thomas Meiningen
Spesialkonsulent
E-post
Mobil 94 01 73 18