Utbedring av avløpsanlegg
Kommunen er forurensingsmyndighet for private avløpsanlegg, og dermed forpliktet til å forhindre forurensing fra slike anlegg.
Sist endret 30.09.2020 14.57
Alle nye utslipp av avløpsvann, samt utbedring av eksisterende avløpsanlegg er søknadspliktig etter Forurensningsforskriften §12-4, og etter Plan- og bygningsloven §20-1.
Nedenfor finner du informasjon om hvordan du går fram når du skal anlegge nytt/utbedre avløpsanlegg, samt de skjemaer som må fylles ut og sendes inn til kommunen.
Et forhåndsvarsel om utbedring betyr at de opplysningene kommunen har tilsier at anlegget på eiendommen er modent for en utbedring. Dersom du som grunneier ikke kan dokumentere at anlegget fungerer tilfredsstillende, har kommunen myndighet til å pålegge deg å gjennomføre en utbedring. Dette gjøres da i eget brev/vedtak («pålegg om utbedring av avløpsanlegg»).
- Dersom du er uenig i noe i forhåndsvarselet du har fått fra kommunen, eller noe er feil, må du gi et tilsvar til forhåndsvarselet innen fristen. Her må du da dokumentere de punktene som er feil, og eventuelt dokumentere at anlegget fungerer i henhold til dagens krav. Til dette kan det være nødvendig å få hjelp av et fagkyndig firma.
- Dersom anlegget ikke fungerer etter dagens krav, må det utbedres innen fristen som er satt av kommunen. Se nedenfor hva du må gjøre for å utbedre anlegget ditt.
Har du et privat avløpsanlegg som ikke lenger fungerer som det skal, eller har du fått pålegg fra kommunen om å utbedre anlegget?
Her står det mer om hva du må gjøre for å utbedre et avløpsanlegg:
Søknad om utslippstillatelse
- Ta kontakt med en fagkyndig, f.eks. rørlegger. Den vil hjelpe deg med å utarbeide søknad om utslippstillatelse, og sende det til kommunen. Valg av avløpsløsning skal gjøres i samråd med fagkyndig foretak, basert på undersøkelse av lokale grunnforhold. Rapporten fra grunnundersøkelsen må legges ved søknaden.
- Arbeidet med å utbedre anlegget må ikke settes i gang før søknaden er godkjent av kommunen
- Søknaden behandles av kommunen innen 6 uker, og det utstedes tillatelser til utslipp og tiltak/byggetillatelse. Anlegget kan nå bygges. De vilkår som står i tillatelsen må følges.
Ferdigattest
- Så snart arbeidet med avløpsanlegget er ferdig skal fagkyndig sende inn søknad om ferdigattest til kommunen. Det skal legges ved bilder av anlegget før gjengraving, samt et utfylt kontrollskjema. Hvis det nye anlegget er et minirenseanlegg skal det også legges ved kopi av drift- og serviceavtale.
- Kommunen utsteder ferdigattest til anleggseier. Et avløpsanlegg er ikke forskriftsmessig godkjent før kommunen har utstedt ferdigattest.
Kommunen har utarbeidet en lokal forskrift, som stiller krav til både eksisterende og nye anlegg
Sjekk med naboen(e) om de også har fått pålegg om å utbedre avløpsanlegget sitt, eller koble seg på offentlig avløpsledning.
I noen tilfeller kan du spare penger på å gå sammen med naboen(e) om et felles renseanlegg. Det kan også gi bedre renseresultater, da dere får større mulighet for å plassere renseanlegget der det egner seg best.
Du kan også gå sammen med naboer om å bygge felles avløpsledning for å koble dere til offentlig ledning. Dette kan også bli billigere enn at hver enkelt eiendom oppgraderer renseanlegget sitt.
Dersom det skal bygges felles avløpsanlegg for flere eiendommer, settes det krav til at det inngås en avtale mellom eiendommene om etablering og drift. Denne avtalen må fremlegges for kommunen ved søknad om utslippstillatelse.
Har du fått pålegg om koble deg til offentlig avløpsledning?
Ta kontakt med fagkyndig rørlegger/entrepenør. I tillegg til å stå for arbeidene, vil de kunne stå for nødvendige søknader om tillatelse hos kommunen.
Søknadsskjema finnes her