Nasjonal økning i forekomsten av gonoré - Lokale testtilbud

I løpet av 2022 har det vært en sterk økning av gonorétilfeller i Norge, særlig hos unge heteroseksuelle. Folkehelseinstituttet ber helsetjenesten i norske kommuner om å være årvåkne. – Gonoré er svært smittsomt. Nå må vi få de unge til å bruke kondom, sier seniorrådgiver Øivind Nilsen i FHI.

Informasjonsplakat fra FHI om gonoré - Klikk for stort bilde

I Åsnes kommune tilbyr vi test for seksuelt overførbare sykdommer både på helsestasjon for ungdom og på Åsnes legesenter. Dersom det avdekkes behov for behandling, blir du fulgt opp.

Helsestasjon for ungdom har åpningstid torsdager kl. 15-17.30. Tilbudet om test gjelder for alle opp til 30 år.

Åsnes legesenter er åpen hverdager kl. 08.30-14.30.

Tilbudet gjelder også om du er student eller midlertidig oppholder deg i kommunen av andre årsaker.

Tidobling på 10 år

Tallene for hele Norge for 2022 viser at det er en tidobling av meldte gonorétilfeller blant kvinner sammenliknet med for få år siden, fra 51 tilfeller i 2012 til 499 i 2022.

De fleste som ble meldt smittet i 2022 er i aldersgruppen 20-29 år, med en medianalder på 22 år blant kvinner og 25 år blant heteroseksuelt smittede menn.

Den bekymringsfulle utviklingen fortsetter i 2023 med 277 nye tilfeller meldt bare i januar, hvorav 116 tilfeller blant kvinner. Dersom denne utviklingen fortsetter, ligger det an til mer enn 3000 gonorétilfeller i 2023.

Nedgang under pandemien

Omtrent halvparten av alle kvinner som får gonoré, har ingen symptomer. Menn får derimot vanligvis symptomer. Typiske symptomer er endret utflod og mellomblødninger hos kvinner og svie og utflod i urinrøret hos menn. Kvinner kan ha smerter i nedre mageregion, og menn kan få ømme testikler.

Tid fra smitte til symptomer er vanligvis 2-7 dager. Ubehandlet gonoré kan være smitteførende i flere måneder.

Ubehandlet gonoré kan hos kvinner i cirka 20 prosent av tilfellene medføre bekkeninfeksjon (dvs. betennelse i eggstokker, livmor eller egglederne), og dermed økt risiko for infertilitet, kroniske magesmerter og svangerskap utenfor livmoren. Hos menn kan ubehandlet gonoré forårsake betennelse i bitestiklene eller prostata. Du kan lese mer på fhi.no under siden «Om gonoré».

Mellom 2010 og 2020, altså frem til pandemien, økte tilfellene av gonoré i Norge, særlig blant menn som har sex med menn. Disse tallene gikk sterkt ned under pandemien, men har økt igjen i løpet av 2022. Særlig fra august, blant unge heteroseksuelle, i forbindelse med normal gjenåpning av universiteter og høyskoler.