Tverrfaglig samarbeid mellom kommunale tjenester, barn, ungdom og foresatte.
Les mer om de ulike trinnene nedenfor.
Sist endret 28.08.2024 12.06
Ved behov for støtte tar man kontakt med leder for Åsnes helsestasjon. Barnehage/skole sørger for at samtykke fra foresatte foreligger. Til første møtet må tiltak og evalueringer i barnehage/skole som er gjort i saken sendes inn. Foresatte skal også komme med sine vurderinger. Det kreves ikke noen henvisning eller bekymringsmelding inn utover dette. Nivå 2-arbeidet anses som arbeid før en eventuell henvisning/bekymring videre.
Fokusmøte: Målet med det tverrfaglige fokusmøtet er at medlemmene skal få en god oversikt over utfordringen og hvilke tiltak som er prøvd, for å kunne legge et godt grunnlag for videre oppfølging.
Barnehage/skole beskriver utfordringer og kartlegginger/tiltak som er gjennomført. Dette gjøres i nært samarbeid og med god involvering av barn/foresatte.
På dette trinnet skal stafettlogg opprettes. Opprettelse av stafettlogg er barnehagens/skolens ansvar. Det er naturlig at den tjenesten som kjenner barnet best er stafettholder.
Kommunene benytter en elektronisk logg − stafettloggen − som sikrer dokumentasjon, samarbeid, framdrift og gode sammenhenger. Husk å informere om og få signert samtykke fra foresatte til opprettelse av logg.
Avtale tidspunkt for nytt fokusmøte. Møtet skal gjennomføres innen 1 uke. Her skal forslag til videre oppfølging presenteres. Dersom barnet/ungdommen ikke ønsker å delta, avklar hvem som har ansvar for å innhente barnets/ ungdommens egen opplevelse av endring.
Avtalte kartlegginger/tiltak gjennomføres på aktuelle arenaer. Bruk stafettloggen til dokumentasjon av tiltakene.
Fokusmøtets deltakere avtaler tid og inviterer til evalueringsmøte.
Resultater av eventuelle kartlegginger skal presenteres og drøftes.
I de sakene der det kommet frem til kartlegginger, må resultatet presenteres og drøftes. Få med barnets opplevelse av endring.
Med bakgrunn i evalueringen, avklares veien videre med utgangspunkt i følgende:
* Hvis tiltakene har hatt ønsket effekt, og det ikke lenger er grunn til bekymring, avsluttes saken.
* Tiltakene har effekt, men det er behov for å jobbe videre for å oppnå ønsket effekt/mål. Det gjennomføres evaluering etter justering av målene
* Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt, og det vurderes behov for ytterligere bistand fra tjenester i kommunen eller eksterne samarbeidsparter. Utarbeid henvisning/melding til aktuell tjeneste. Stafettholder kvalitetssikrer korrekt henvisning/melding. Tjenesten som mottar henvisningen, kaller inn til første møte på nivå 3. Husk samtykke fra foresatte.
Gå videre til nivå 3.