I PP-tjenestens ansvarsområde ligger også tverrfaglig samarbeid. Alle kan henvende seg til PP-tjenesten, men primært kommer oppdraget fra skoler og barnehager, i samarbeid med foresatte. Godt samarbeid med foresatte er viktig gjennom hele prosessen fra bekymring oppstår til eventuelt en sakkyndig vurdering foreligger. Tjenestene er gratis.
Rutiner for samarbeid:
Alle skoler og barnehager har faste kontaktpersoner fra PP-tjenesten. Det er ønskelig at det settes opp faste kontaktmøter med tjenesten. Forut for møtet bør ansvarlig kontaktperson ha mottatt oversikt eller saksliste over de saker man ønsker å drøfte. Dette for at vi blant annet skal få mulighet til å forberede oss bedre.
Ved diskusjon og samtale rundt enkeltbarn/elever som ikke er kjent for oss fra før, skal barnehagene/skolene på forhånd ha fylt ut drøftingsplan – malen for drøftingsplan ligger på PP-tjenestens hjemmesider.
Drøftingsplanen tas med inn i møtet og danner basis og grunnlag for problemstillinger, ansvar og tiltak.
Før henvisning
Når det foreligger bekymring rundt barn/elever, kan PP-tjenesten kontaktes for å drøfte saken. PP-tjenesten skal i mye større grad enn tidligere ha fokus på systemnivå i stedet for individnivå.
Basert på hvilke forhold som ligger til grunn for bekymringen, veileder PP-tjenesten og gir råd om hvordan man skal møte barnets/elevens vansker og hvilke tiltak som kan tenkes å ha effekt.
Barnehagen/skolen utarbeider og gjennomfører tiltak, evaluerer regelmessig for å vurdere effekt og gjør nødvendige endringer.
Skolens ansvar for å kartlegge vansker og sette i gang tiltak er vesentlig mer understreket og tydeliggjort i ny opplæringslov (fra august 2024).
PP-tjenesten ber skolene gjøre seg godt kjent med veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging.
Dette innebærer særlig for skolens vedkommende at PP-tjenesten først tenkes inn når de kan dokumentere et grundig forarbeid, både i forhold til kartlegging og utprøving av tiltak.
Barnehagene har egen veileder for spesialpedagogisk hjelp.
Det gjelder de samme forventningene for barnehage som for skole når det gjelder arbeidet i forkant av henvisning.
Henvisning
Henvisningsskjemaer ligger på PP-tjenestens hjemmesider
a) Henvisninger skal drøftes med PP-tjenesten før de sendes, gjerne i forbindelse med evaluering av igangsatte tiltak. Dette vil gjelde i de tilfeller det er skolen eller barnehagen selv som har initiert henvisningen.
b) Foreldre kan selv henvise barna sine. Forut for slike henvisninger som kommer uten at barnehage eller skole er involvert, kan PP-tjenesten kontaktes på telefon, mail eller ved personlig oppmøte. PP-tjenesten understreker likevel at et videre samarbeid som regel alltid vil involvere barnehage eller skole.
c) Studenter/voksne som ønsker utredning/attester kan fylle ut forenklet henvisningsskjema som også ligger under fanen skjema.
Ufullstendige henvisninger blir sendt i retur.
Saksgang PPT
Henvisning mottas, registreres og fordeles i kontormøte.
Bekreftelse på mottatt sak sendes ut og forhåndsvarsel sendes i saker der det er bedt om sakkyndig vurdering etter Barnehageloven § 31, Opplæringslovens §§ 11-6 og 19-5.
Etter forvaltningsloven er vi pålagt å sende varsel til den som skal gjøre enkeltvedtak, dersom saken ikke kan ferdigstilles innen en måned. I forhåndsvarselet antydes hvorvidt barnet/eleven vil ha behov for spesialpedagogisk hjelp eller individuell tilrettelegging eller ikke.
Saksbehandler utnevnes og påbegynner saken. PP-tjenesten har en frist på 3 måneder til å ferdigstille en sak.
Det understrekes at rektor/virksomhetsleder skal gjøre enkeltvedtak også i saker der det ikke anbefales individuell tilrettelegging.
Rektorene er også ansvarlige for å gjøre vedtak i saker der det er anbefalt logopedhjelp.
Innhold i utredning
· Oppstartsmøte med foreldre/bruker
· Samtaler med pedagoger i barnehagen/lærere i skolen og andre som besitter adekvat informasjon
· Observasjoner;
· a) Systemperspektiv
· b) Individperspektiv
· Testing og kartlegginger
· Sakkyndig vurdering utarbeides
· Oppsummeringsmøte
Utredningen vil kunne variere noe ut i fra kompleksiteten i utfordringen til barnet/eleven.