Overgang til barnehage

Åsnes-barnehagene har stort fokus på å legge til rette for en god oppstart i barnehagen, slik at vi skaper et godt grunnlag for en trygg og god barnehagetid.

Når man begynner i barnehage, er det av stor betydning at den første tiden oppleves som god for både barn, foreldre/foresatte og personalet i barnehagen. For barnets beste er det helt avgjørende at den første tiden etablerer tillit, trygghet og tilknytning. For mange kan det å begynne i barnehagen være første gangen foreldrene overlater en del av omsorgen og ansvaret til andre, så for at barnet og foreldre/foresatte skal føle seg trygge og trives i sin nye hverdag, er det avgjørende at barnehagen løser tilvenningen på en god måte.

En god start

Barnehageloven slår fast at kvalitet handler om hvordan den enkelte barnehage tilrettelegger for omsorg, lek, læring og danning. I Åsnes-barnehagene er vi av den oppfatning at en god og trygg tilvenning vil fremme læring og utvikling, som igjen har nær sammenheng med kvaliteten.

Rammeplan for barnehagen understreker betydningen av at barnehagen sammen med foreldrene skal legge til rette for at barna får en god og trygg barnehagestart. Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. 

Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn. Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære.

En god tilvenning handler om gode relasjoner og emosjonell støtte. Gode rutiner, god organisering samt tilstedeværende og sensitive voksne. 

Hvor lang tid hvert enkelt barn trenger for å bli trygg, avhenger av barnets alder, personlighet og tidligere erfaringer. Det er også avgjørende at barnet blir møtt av et trygt, kompetent og tilstedeværende personal som kan se barnets behov.

Alle barn og foreldre har forskjellige behov under oppstarten, og det er viktig at barnehagens personal møter disse behovene så langt det er mulig.

Tilvenningsperioden er satt til minimum 5 dager med foreldre (eller andre med nære relasjoner til barnet) til stede. Det er viktig å sette av god tid til tilvenningen, og for å unngå en for stor omveltning for barnet, starter vi forsiktig med korte dager gjennom hele tilvenningstiden. 

Vi har tett dialog med foreldrene, slik at vi får skape en best mulig tilvenning for alle parter. Barnehagen skal i denne perioden bli kjent med barnet, barnets rutiner og behov, slik at vi kan møte barnet på best mulig måte. Barnehagens dagsrytme tilpasses barnas behov.

 

Foreldreaktiv tilvenning

· Tidlig informasjon til foreldre/foresatte

· Foreldremøte for nye foreldre før oppstart, med fokus på informasjon om organisering og tilrettelegging av tilvenningen + hva som er viktig for små barn når de begynner i barnehage

· Besøk gjennom våren for nye barn.

· Ved oppstart er foreldre til stede sammen med barnet i 5 hele dager

· Foreldre deltar aktivt i praktiske oppgaver i barnehagen, og har hovedansvaret for barnet i lek, stell og måltid

· 1 forelder pr barn under tilvenning

· Oppstart i gruppe for å bygge nettverk og gruppefølelse der det er flere barn som skal starte på samme avdeling. (Der dette er mulig)

· Tilknytningspersonene i barnehagen er i nærheten og nærmer seg barnet gradvis

· God struktur og organisering. Fast dagsrytme med faste aktiviteter og sanger som skaper forutsigbarhet

· Trygghetssirkelen (COS) som verktøy, og personal bruker aktivt fagkunnskap i dialog

· Oppstartsamtale med pedagogisk leder før oppstart

· Evaluering ved foreldre og ansatt

 

Den første tiden

Den første tiden i barnehagen brukes på å bli kjent med hverandre og barnehagen. Foreldrene har hovedansvaret for barnet sitt og er med barnet i alt vi gjør (mat, bleieskift, legging etc). Foreldrene er tilgjengelige og i nærheten av barnet hele tiden, også for barn som fort blir kjent i barnehagen. Personalet vil være i nærheten for å bli kjent med barnet og få mulighet til å observere det. Ved å se barnet sammen med sine foreldre, gir det personalet informasjon som senere vil bidra til å gjøre barnets hverdag i barnehagen bedre.

Foreldrene vil få informasjon om hvordan dagsrytmen til avdelingen fungerer, og vil bli kjent med personalet og de andre som er på oppstartsdagene.

Vi tar hensyn til barnet og barnets tempo den første tiden, og vil avtale tidspunkt for oppmøte og antall timer i barnehagen for hvert enkelt barn for den påfølgende dagen. Når barnet viser trygghet til å være litt alene i barnehagen, gjør foreldrene avtale med personalet om å gå ut en periode. Det er viktig at foreldrene er tilgjengelig på telefon.

 

Bruk av “Trygghetssirkelen” under tilvenning

Barna er avhengig av gode og trygge tilknytninger til de voksne i barnehagen. Foreldre/foresatte vil som regel alltid være barnets primære omsorgspersoner, men barnehagepersonalet kommer på en god andreplass i barnas liv. Personalet i barnehagen er derfor barnets sekundære omsorgspersoner. De aller fleste norske barn går i dag i barnehagen, og derfor er det svært viktig at de voksne mestrer å etablere gode og trygge relasjoner til barna. 

Trygge relasjoner viser seg å ha stor innvirkning på barna psykiske helse og legger grunnlaget for videre emosjonell, sosial og kognitiv utvikling. For at de voksne i barnehagen skal kunne etablere trygg tilknytning til barna, er de avhengig av å kunne forstå barnet innenifra. Et verktøy vi bruker for å forstå og møte barnas behov er “Trygghetssirkelen”. 

Trygghetssirkelen er en visuell sirkel, der den voksne er den trygge og sikre havnen. Når barnet er utforskende, beveger det seg ut fra den trygge havnen, barnet er da oppe i sirkelen. Barnet er fremdeles avhengig av voksne i form av støtte, hjelp ved behov og glede med barnet. Når barnet er nede i sirkelen har barnet behov for beskyttelse, trøst, godhet og organisering av følelsene sine (Powell, Cooper, Hoffman, Marvin, 2015). 

Tilknytning og utforskning henger sammen og står i et avhengighetsforhold til hverandre. Tilknytning kan forklares ut i fra barnets avhengighet og behov for beskyttelse, mens utforskning kan forklares ut i fra barnets selvstendighet og behov for å undersøke og mestre verden (Brantzæg, Torsteinson, Øiestad, 2015

 

Klær og utstyrsliste

Når man begynner i barnehage er det mange som lurer på hva barnet trenger av klær og utstyr. Dette er ikke en liste over hva barnet MÅ ha, men tips til hva som kan være greit å ha i barnehagen. Det er viktig at barnet har klær og fottøy slik at det kan delta i all aktivitet, både ute og inne. Husk å merke alt av klær og fottøy med barnets navn!

Hele året:

• Innesko, sandaler eller tøfler. Mange blir veldig varme på beina, så sandaler er ofte å foretrekke

• Skiftetøy skal ligge i barnehagen til enhver tid. Husk å sjekke at alt er der med jevne mellomrom. Etterfyll når dere får med tøy hjem. Bleier for de som bruker dette.

Vår/høst:

• Parkdress/vindjakke og vindbukse

• Cherrox og gummistøvler

• Romslig regntøy med strikker

• Gummivotter

• 2 par ullsokker

• 2 par tynne votter

• Lue/pannebånd/ørevarmere

• Tykk genser/bukse

• Undertøy ( truser, longs, trøye,body)

Vinter:

• Ull- eller fleecebukse

• Ull- eller fleecegenser

• Tykke votter

• 2 par ullsokker

• Romslig vinterdress med strikk

• Tykk lue

• Hals/halselue

• Vinterstøvler med plass til ullsokker

Tilbehør til sovende barn:

• Vogn

• Pose

• Teppe

• Myggnett

• Regntrekk

• Seler i vognen (må ha)

• Koseklut, smokk eller bamse

• Sovelue, sovevotter Velkommen til oss - sammen skal vi se til at barnet ditt får det bra i sin tidlige barndom