Innbyggerdialog / DigiHelse

Åsnes kommune tilbyr innbyggerdialog/DigiHelse. Dette er en elektronisk tjeneste som lar deg som er mottaker av kommunale helse- og omsorgstjenester, eller pårørende med fullmakt, kommunisere digitalt med kommunen på en trygg og sikker måte. Du kan altså både sende og motta meldinger til/fra kommunen. Du kan i noen tilfeller også se dine avtaler om hjemmebesøk og avbestille besøk. 

Klikk for stort bilde  

Fordeler for innbyggere:

  • Enklere tilgang til tjenesten for spørsmål og beskjeder – trenger ikke stå i telefonkø og kan skrive når det passer for deg. Dialogen slettes ikke, men bevares på Helsenorge.no
  • Et verktøy for å styrke medvirkning.
  • Bidrar til forutsigbarhet og oversikt.
  • Enklere for pårørende å involvere seg – også når de bor langt unna (krever fullmakt).
  • Sikker kanal for informasjonsutveksling, i motsetning til for eksempel e-post.

Forutsetninger for å komme i gang:

  • Du må motta en helse- og omsorgstjeneste fra Åsnes kommune.
  • Tjenesten må ha åpnet for digital kommunikasjon (flere rulles ut fortløpende).
  • Du må være digitalt aktiv på helsenorge.no

Klikk for stort bilde 

Hvordan komme i gang?

  • Du kan bruke PC, nettbrett eller mobil.
  • Logg på helsenorge.no
  • Av hensyn til sikkerhet må du bruke bankID eller tilsvarende identifikasjon når du logger på.
  • Du må samtykke til bruksvilkårene for helsenorge.no og til «dialogtjenester og personlig helsearkiv». Du vil veiledes til å gjøre dette når du logger på. Har du allerede vært pålogget på helsenorge.no kan det være du allerede har gjort dette.
  • Fra du samtykker til bruksvilkårene vil det ta en dag før du kan bruke det nye tilbudet på helsenorge.no. Dette er fordi helsenorge.no og kommunens fagsystem snakker sammen om natten og setter opp forbindelsen.

Fullmakt til pårørende.

  • Det er mulig å gi andre fullmakt til å bruke helsenorge.no på dine vegne.
  • Å gi fullmakt innebærer at den du har gitt fullmakt til kan se dine opplysninger, dine avtaler om hjemmebesøk, og sende eller besvare meldinger på vegne av deg.
  • Å gi fullmakt gjøres digitalt på helsenorge.no
  • Du bestemmer selv hvilke personer du ønsker å gi fullmakt til. De må være registrert i Folkeregisteret og være over 18 år.
  • Det er ingen begrensning i antall personer du kan gi fullmakt til.

Mangler du elektronisk ID?

Du kan allikevel gi fullmakt slik at pårørende kan bruke helsenorge.no på vegne av deg. Les mer om dette her.

Informasjon til pårørende til innbyggere som mangler samtykkekompetanse:

Det er laget en manuell rutine for å gi fullmakt for personer som selv ikke har samtykkekompetanse. Les mer og last ned skjema her.

Hvordan fungerer det?

Meldinger:

Inne på helsenorge.no klikker du på Innboks og deretter Skriv ny melding og velger Mottaker. Mottaker vil være tjenesten i kommunen. Du kan ikke sende melding til en bestemt ansatt. Meldinger sendt til tjenesten vil fordeles til en med oppfølgingsansvar for deg. Det er ikke mulig å sende meldinger til tjenester du ikke mottar. Meldingene fra deg blir bare lest av ansatte som har lov til å se opplysninger om deg.

Når du får en melding vil du motta sms/epostvarsel om dette avhengig av dine innstillinger på helsenorge.no

Avtaler:

Du ser dine avtaler om hjemmebesøk under «Timeavtaler». Her vil du finne en kalendervisning med alle dine avtaler. De vil ha ulik status;

  • Blå er planlagte avtaler
  • Grønn er tildelte avtaler
  • Rød er avlyste avtaler
  • Hvit er utførte avtaler. Tidspunkt vises når oppgaven er registrert i kommunens fagsystem.

 

Dersom du av en eller annen grunn ikke ønsker at en avtale / et besøk skal gjennomføres kan du avbestille det her. Du trenger da ikke ringe til kommunen for å gi beskjed. For å avbestille åpner du avtalen og klikke «Avbestill». Du må bestemme om avbestillingen gjelder en enkeltavtale eller en periode. For perioder legger du inn start og sluttdato og klokkeslett.

 

Du kan lese mer om løsningen på helsenorge.no