Virksomhetens ansatte skal yte tjenester på en slik måte at
- Det bidrar til likeverd
- Ferdighetsnivået opprettholdes
- Mestring og mulighet for utvikling ivaretas
- Brukeren kan levet et mest mulig fritt og selvstendig liv
- Brukeren tar ansvar for egen tilværelse
- Brukeren behandles med respekt og har innflytelse på tjenestens innhold
Hvem kan få BPA?
Mottakere av tjenesten må bo eller oppholde seg i kommunen.
Hovedmålgruppen er brukere som selv kan vurdere og definere sine behov, har evne og vilje til å planlegge sin egen hverdag og som kan fungere som arbeidsleder for assistentene.
Hva innebærer BPA?
- Brukerstyrt personlig assistanse er en alternativ organisering av praktisk - og personlig assistanse for personer med nedsatt funksjonsevne som har stort behov for bistand i dagliglivet, både i og utenfor hjemmet.
- Brukeren har rollen som arbeidsleder og påtar seg ansvaret for organisering og innhold i forhold til sine behov.
- Kommunen er arbeidsgiver
Dette kan forventes av tjenesteyter:
- Kommunen har utarbeidet retningslinjer for brukerstyrt personlig assistanse i Åsnes kommune, som du får når første kontakt etableres etter det er fattet enkeltvedtak
- Kommunen er arbeidsgiver, og du er arbeidsleder og deltar i ansettelsesutvalget.
- Vi arrangerer arbeidsleder- og assistentsamlinger for opplæring og veiledning.
- Alle ansatte har taushetsplikt
Dette forventer vi av deg som tjenestemottaker/ arbeidsleder:
- Delta aktivt i ansettelsesprosess
- Delta på kurs om arbeidsleder rollen
- Lære opp den ansatte i sine spesifikke behov
- Sette opp arbeidsplaner i tråd med vedtakets innhold og omfang
- Skaffe vikarer
- Du møter den enkelte assistent med respekt
Melder fra hvis endringer i hjelpebehov
- Du tar kontakt med oss ved behov for informasjon, råd og veiledning
Egenbetaling:
For tjenester betales en egenandel i henhold til forskrift 1349, fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet 16.12.11. Vedtak om egenbetaling sendes når nødvendige opplysninger er innhentet.
Søknad om BPA:
Søknadsskjema finnes her.
Søknaden sendes til og behandles av avdelingen Koordinering, fag og forvaltning i Åsnes kommune.
Saksbehandlingstid:
Inntil 3 uker
Hva gjør du om du ikke er fornøyd?
Du kan klage på tjenestens innhold, omfang og utførelse. Virksomheten plikter å gi råd og veiledning i forbindelse med klage. Klage kan framsettes muntlig og/eller skriftlig. Ta kontakt med kommunens ansvarlige for BPA om det er noe du ønsker skulle vært gjort annerledes.
Lovgrunnlag:
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester
Pasient- og brukerrettighetsloven
Lov om helsepersonell
Forvaltningsloven
Arbeidsmiljøloven.