Definer og avklar bekymringer for et barn. Arbeidet utføres i egen tjeneste/avdeling.
Les om de ulike trinnene nedenfor.
Sist endret 14.06.2023 13.26
Når du er bekymret for et barn, må du prøve å sette ord på det som bekymrer deg. Dette er ikke alltid enkelt, da signalene du får kan være vage og vanskelige å tyde. I menyen finner du skjema og verktøy som kan hjelpe deg å sette ord på din bekymring.
Del din bekymring med din leder så tidlig som mulig. Skal saken tas videre, avklar hvem som kontakter foresatte.
Pedagogisk personell må forberede første møte med foresatte gjennom å bruke verktøyet "pedagogisk analyse". Det er viktig at pedagog tenker gjennom mulige relevante tiltak.
Inviter og gjennomfør samtale med foresatte/ barnet fort som mulig. Til dette møtet benytter du veiledningen du finner i "Den nødvendige samtalen" under tilhørende verktøy. Benytt ved behov de andre verktøyene i menyen.
Gjennomfør en pedagogisk analyse av bekymringen og drøft opprettholdende faktorer sammen med foresatte.
Det skal skrives referat fra møtet. Bruk denne malen for møtereferat. (DOCX, 74 kB)
I møtet med foresatte/barnet blir det drøftet om det er grunn til videre oppfølging. Dersom det er vurdert behov for tiltak, gå da videre til nivå 1 som beskriver tiltak som skal utarbeides sammen med foresatte og barnet.
Dersom det ikke er nødvendig å sette inn tiltak, avsluttes saken.
Dersom det er nødvendig å sette inn tiltak, gå til nivå 1.
Er det ikke grunnlag for videre oppfølging, avsluttes saken. Foresatte, og eventuelt barnet, oppfordres til å ta kontakt ved behov.
Tilhørende verktøy
- Fra bekymring til handling (PDF, 648 kB)
- Analyse av bekymring (DOCX, 127 kB)
- Veileder for loggføring ved uro og bekymring (PDF, 36 kB)
- Veileder for vurdering av bekymringsgrad (PDF, 129 kB)
- Bekymringsskala vedrørende foresatte (PDF, 257 kB)
- Snakk med barnet
- Mal for møtereferat (DOCX, 74 kB)
NB!: Hvis du har mistanke om vold eller overgrep, skal du kun kontakte barnevernstjenesten eller politi.