Den pedagogiske plattformen for den nye barneskolen vil ta utgangspunkt i og være fundert på de til enhver tid gjeldende juridisk bindende dokumentene for skole. Dette innebærer bl.a. Opplæringsloven og Fagfornyelsen, læreplanen. I tillegg legges det til grunn de stortingsmeldinger som gjelder for skole, som bl.a. Meld. St. 6 (2019-2020), Tett på - tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO, barnevernsreformen som trer i kraft 2022 - Prop. 133 L (2020-2021) Lov om barnevern (barnevernsloven) og lov om endringer i barnevernloven.
Både læreplan, stortingsmeldinger og signaler fra skolemyndighetene (Udir) gir klare forventninger til en praksisendring i skolen.
Forventningene til at alle elever skal delta, inkluderes og oppleve mestring er tydeligere enn tidligere, med henvisning til en mer variert undervisning og praktisk tilnærming til undervisning.
Over lengre tid har skoleledergruppen i Åsnes jobbet med et felles utviklingsarbeid; Visjon og retning for Åsnes-skolen. I dette arbeidet har skolelederne jobbet grundig med Fagfornyelsens Overordnet del, videre inn i refleksjonsarbeid med en felles visjon og retning for skolene i Åsnes. Skolelederne har lagt bl.a. Fagfornyelsen, Opplæringsloven, signalene i Meld. St. 6, Folkehelseprofilen for Åsnes kommune, resultater fra nasjonale prøver, elevundersøkelser, og andre relevante dokumenter til grunn for arbeidet.
Lærerne i Åsnes kommune skal samarbeide på tvers av skolene og innad i de ulike kollegiene med pedagogiske spørsmål, som skal munne ut i en pedagogisk plattform som setter barnet/eleven i sentrum, basert på de krav og forventninger som påhviler skolene, med utgangspunkt i Fagfornyelsen. Som profesjonsutøvere i den norske skolen vil lærerne i Nye Åsnes barneskole kjenne seg igjen i den pedagogiske plattformen.