Prosjektet Åsnes barneskole er vedtatt av kommunestyret. Åsnes barneskole skal bygges på skoletomten på Flisa.
Med utgangspunkt i vedtaket og de tilhørende direktivene ble skisseprosjektet utarbeidet og levert februar 2022.
Med bakgrunn i utarbeidet skisseprosjekt for Åsnes barneskole er konkurransegrunnlaget for byggingen av den nye skolen lagt ut på offentlig anbud i en to-trinnsprosess. Trinn 1 var en prekvalifiseringsfase og trinn 2 er en tilbudsfase. Tilbudsfrist fase 2 er medio september.
I konkurransegrunnlaget ligger gymsal for NÅBS som en opsjon.
Forhandlinger med tilbydere vil skje i løpet av oktober/november, med kontraktinngåelse i desember. I perioden desember – mai vil det være en samspillsfase mellom kommunen og entreprenør.
En byggeperiode av skole er normalt beregnet til 12-18 måneder.
Føringer for ny skole:
• Utnytte kommunens fortrinn
• Revitalisere hele skoleområdet på Flisa, som ett samlet «læringstun».
• Læringstunet skal være en integrert del av Åsnes-samfunnet og skal bidra til å styrke vår identitet og tilhørighet.
• Utnyttelse/samskaping med ungdomsskolen, videregående skole og miljøet rundt ungdomshuset/Flisa AIL sine arealer.
• Miljøfokus
• Visjonen i kommune 3.0 (Samspill med frivilligheten)
• Engasjere næringslivet
Åsnes barneskole (ÅBS)
Den nye barneskolen i Åsnes, Åsnes barneskole (ÅBS), hvor elevene fra de tre barneskolene Flisa, Jara og Sønsterud skal samles til skolestart 2025 er dimensjonert for 420 elever.
Navnet
Den nye barneskolen i Åsnes har fått navnet: Åsnes barneskole.
Entreprenør HENT AS
HENT AS vant den offentlige anbudsrunden om oppdraget med å bygge den nye barneskolen. Du kan følge med på oppdateringer og dronebilder på HENTS nettside for prosjektet.
Ferdigstillelse
Skolen og uteområdet skal stå klart til skolestart august 2025. Innflytting og klargjøring skjer i god tid før skolestart.
Føringer for ny skole
Utnytte kommunens fortrinn
Revitalisere hele skoleområdet på Flisa, som ett samlet «Læringstun»
Læringstunet skal være en integrert del av Åsnes-samfunnet og skal bidra til å styrke vår identitet og tilhørighet
Utnyttelse/samskaping med ungdomsskolen, videregående skole og miljøet rundt ungdomshuset/Flisa AIL sine arealer
Miljøfokus
Visjonen i kommune 3.0 (samspill med frivilligheten)
Engasjere næringslivet
Medvirkningsprosessen
Det har vært en bred og god medvirkningsprosess i utarbeidelsen av skisseprosjektet «Reisen til Læringstunet» og det videre forprosjektet av ÅBS. Sentrale personer, som bl.a. rektor for kulturskolen, ledere for SFO, FAU, ansatte og representanter for de ulike brukergruppene har vært involvert i utarbeidelse av planer for ny skole, og gitt innspill til behov og ønsker for sine fasiliteter. Innspillene har blitt tatt med i utarbeidelsen av skolen. Gjennom prosessen med skisseprosjektet og forprosjektet har det også vært en referansegruppe, som har hatt jevnlige møter.
Kommuneoverlegen har gitt sine innspill og kvalitetssikret planene. Likeledes har Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne vært involvert fra begynnelsen av prosjektet, for å ivareta denne gruppens behov, samt sikre at universell utforming er hensyntatt.
Elevene har gjennomført en prosess med tittelen «Drømmerommet», hvor de valgte et rom som de tegnet og beskrev. Disse innspillene har vært med i prosessen.
Bilde av drømmerom
Bilde av drømmerom
Bilde av drømmerom
Representanter fra FAU har gjennomført en medvirkningsprosess om hvilke fasiliteter de mener er viktige for elevene. Prosessen ble gjennomført av Architectophia i skisseprosjektet.
Bilde av FAU-prosessen
Bilde av FAU-prosessen
Det ble gjennomført en brukermedvirkningsprosess med elevene om uteområdet, som ble ledet av Avec. Innspillene ble tatt med i planlegging av uteområdet.
Brukergruppenes innspill har blitt tatt med i betraktningen og utarbeidelse av planer. Alle har blitt hørt.
Skolens fasiliteter
Trinnene fra 1. til 7. får egne elevinnganger, med tilhørende garderobe, fordelt rundt bygget. Denne løsningen er god av hensyn til antall barn som skal inn og ut av bygget, i tillegg til at det er en sikkerhet ved bl.a. brann, pandemi og hendelser.
Ved hver elevinngang bygges det en utebod og et overdekket inngangsparti.
Skolebygget bygges i to etasjer. Småtrinnet vil ha sine klasserom og oppholdsrom i 1. etasje, mellomtrinnet i 2. etasje. På taket bygges det et teknisk rom.
Trinnområdene
Det vil være 16 klasserom av ulik størrelse, for å imøtekomme varierende trinnstørrelser, hvorav to trinnområder vil være beregnet på 3-parallell. De resterende vil være to-parallell.
Trinnområdene vil bestå av klasserom og tilhørende grupperom. Elevgruppene vil ha egne klasserom som fast base. På hvert trinnområde vil det i tillegg være et felles trinnområde som vil fungere som en utvidelse av klasserommene. Fellesområdene vil bestå av et lite amfi for presentasjoner, rom-i-rom løsninger, bord til gruppearbeid, og andre muligheter for en variert undervisning. Klasserommene og fellesområdene blir oversiktlige, og det er hensyntatt i designen at utenforskap og mobbing skal forhindres og oppdages.
SFO
SFO vil ha sitt eget SFO-rom i 1. etasje, men vil i tillegg benytte trinnområdet for småtrinn. Skolen vil få sitt eget skolekjøkken, som ligger i tilknytning til SFO.
Avdeling for individuelt tilrettelagt undervisning
Skolens avdeling for individuelt tilrettelagt undervisning er plassert i 1. etasje, med egen inngang. Avdelingen er tilpasset elever med særskilte behov, og er tilknyttet et sanserom.
Administrasjon
Administrasjonen vil ha sine kontorer i 2. etasje. Resepsjonen er plassert rett opp trappen fra 1 etasje.
Personal- og teamrom
Personalrommet er plassert sentralt i 2. etasje i tilknytning til administrasjonen. Rommet vil være utstyrt med et lite kjøkken.
Teamrommene ligger samlet i 2. etasje i den administrative delen, med tilknyttede stillerom.
Helsesykepleier og Familiens hus
Helsesykepleier og Familiens hus vil ha eget kontor og møterom i 2. etasje, i administrasjonsdelen.
Inngangsparti og nytt kultursenter
Hovedinngangen til ÅBS vil ligge mot nord (ungdomsskolen), med et lite inngangsparti. I dette området er skolebiblioteket plassert i egne lokaler.
Kulturskolens lokaler vil ligge i 1. etasje, som en del av det nye kultursenteret. Det nye kultursenteret vil bestå av totalt 11 øvingsrom for ulike disipliner og gruppestørrelser, fordelt over 2 etasjer.
1. etasje vil bestå av kulturskolens lokaler med 5 øvingsceller tilpasset lydsterk og lydsvak musikk, henholdsvis messingblås, treblås, piano, vokal og trommer. I tillegg bygges det i denne etasjen et større ensemblerom tilpasset band og forsterket musikk, samt et backstage-/personalrom.
Kultursenterets toppmoderne multimediastudio i 2. etasje, som Åsnes kommune samarbeider med Tom Stræte Lagergren, Matoma, om, vil bestå av 3 mindre øvingsrom for arbeid med elektronisk musikk, 1. lite opptaksrom og 1. større undervisningsrom med arbeidsstasjoner.
Det bygges en middels stor konsertsal, tilpasset akustisk lydsvak musikk, med plass til 180 personer, inkludert utøvere. Konsertsalen er plassert vegg i vegg med øvingsrommene i multimediastudioet. Det planlegges for paneler og kabling mellom flere av rommene, slik at det vil være mulig å gjøre opptak fra både ensemblerom og konsertsal.
Utleie
Fasilitetene vil i skolehverdagen være en del av elevenes læringsarena. På ettermiddag og kveldstid vil kultursenteret stå til disposisjon for utleie til innbyggerne og andre. I tilknytning til kultursenteret vil det være et lite utleiekjøkken. Kultursenteret, utleiekjøkkenet og skolekjøkkenet vil være avstengt fra skolen på ettermiddag/kveld.
Universell utforming
Skolebygget, Mestringsbygget og utearealet bygges etter prinsipper for universell utforming. Skolebygget vil ha en sentralt plassert heis mellom 1. og 2. etasje.
Varelevering og drift
Det vil være direkte tilgang for varelevering ved siden av hovedinngangen. Varer vil enkelt kunne avleveres og kjøres inn i driftsdelen. Renholdsentralen er plassert i byggets driftsdel.
Mestringsbygget
I tillegg til skolebygget, bygges Mestringsbygget separat. Dette bygget er enklere i utforming, og vil bestå av verksteder for; trevirke, teknologi og design, leire og maling, naturfag, med tilhørende kjøkkenhage. Mestringsbygget skal fungere som et skaperverksted/makerspace hvor elevene får utforske, eksperimentere og oppleve tverrfaglighet i praksis. Det monteres solcellepaneler på dette byggets sørvendte tak.
Uteområdet
Skolens uteområde blir stort, og flott opparbeidet. Småtrinnenes trygghet blir ivaretatt ved byggets utforming og planlegging. Småtrinnene vil ha tilgang til et skjermet uteområde. Uteområdet er opparbeidet etter prinsippet om at elevene beveger seg nærmere ungdomsskolen, jo eldre de blir. Apparater, leker og baner er plassert etter dette prinsippet. I utkanten av et organisert lekeområder, opparbeides det et naturområde med stein, trær og stier.
Miljøperspektiv (Hentet fra hjemmesiden til HENT AS)
Både skolebygget og Mestringsbygget ved Åsnes barneskole skal ha en energiramme som er redusert med 30 % sammenliknet med forskriftskravet til energiramme. Ett byggs energiramme viser hvor mye energi man vil trenge for å varme opp eller kjøle ned bygningskroppen, uavhengig av hva slags energikilde man har i bygget. Dette gjør at Åsnes barneskole vil ha en energigjerrig klimaskjerm som vil være energiøkonomisk selv om det i fremtiden skulle være ønskelig å endre på energiforsyningen.
I tillegg til 30 % reduksjon i energirammen, som er et svært ambisiøst mål i seg selv, skal skolebygget tilfredsstille kravene til passivhus. Passivhusstandarden setter krav til blant annet varmetapstallet i klimaskjermen, spesielt vinduer og dører. I tillegg stilles det her krav til maksimalt oppvarmings- og kjølebehov i bygget.
Gymsal
Det blir ikke bygget en egen gymsal på den nye barneskolen. Prosessen med bygging av ny flerbrukshall er satt på vent. Kroppsøvingsfaget på ÅBS løses bl.a. ved bruk av Åsneshallen, svømmehallen på ungdomsskolen, uteområdet og Myrmoen.